De expertise van EPOS

Gedrag

Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig bij hun gedrag. ze hebben bijvoorbeeld moeite om hun emoties te reguleren. Of ze vinden het moeilijk om te blijven meedoen met de lesstof. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De scholen hebben zelf veel expertise om hiermee om te gaan. Als het nodig is, denken onze orthopedagogen mee over vervolgstappen. Via een arrangement kan een AB'er hieraan werken met een leerling.

Mindset

Om te kunnen leren moet je open staan voor nieuwe dingen, leren van je fouten en doorzetten bij tegenslagen. Je kunt leren van anderen die succes hebben. Deze mindset heet de groeimindset. Sommige leerlingen vinden dit moeilijk. Onze orthopedagogen kunnen hierin advies geven, zodat leerkrachten dit kunnen leren aan hun leerling. In sommige gevallen komt via een arrangement een AB'er werken met het kind. Via spel en gesprekken ontwikkelen deze kinderen dan een groeimindset.

Het Jonge Kind

Sommige jonge kinderen hebben extra stimulans nodig om tot ontwikkeling te komen. Onze orthopedagoog kan hierin extra advies geven. Via een arrangement werkt een Ab'er van het Team Jonge Kind spelenderwijs met het kind aan die ontwikkeling.

Lichamelijke en motorische ontwikkeling

Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning omdat ze lichamelijke problemen hebben, slechtziend of doof zijn of een taal/spraakstoornis hebben. Onze AB'ers van de Twijn, Bartimeüs en Kentalis bieden dan ondersteuning.

Executieve functies

Executieve functies zorgen ervoor dat je rationele beslissingen kunt nemen, je impulsen kunt bedwingen en je kunt focussen op wat belangrijk is.

Hiervoor is veel aandacht binnen de scholen. Onze orthopedagogen denken hierin mee. Onze AB'ers kunnen via een arrangement werken met leerlingen die hier moeite mee blijven houden.

Cognitieve ontwikkeling

Dit is de ontwikkeling van het leren. Onze orthopedagogen weten hoe kinderen zich normaal gesproken ontwikkelen. Als de leerontwikkeling minder goed op gang komt, kunnen zij advies geven of onderzoeken waar het probleem zit.

Didactische ontwikkeling

Didactiek gaat over het professioneel handelen van de leerkracht. Het gaat over de vraag hoe de leerkracht ervoor zorgt dat de leerling leert. Op scholen is hiervoor veel expertise. Naast de eigen kennis van de leerkrachten hierover zijn er rekenspecialisten en taal/leesspecialisten. Zij ondersteunen hun collega's bij het aanpassen van leerstof, onderzoek of advies. Waar nodig denken onze orthopedagogen hierover mee.

(Hoog)Begaafdheid

Begaafdheid

De meeste kinderen ontwikkelen zich leeftijdsadequaat. De leerkrachten differentiëren op de verschillende niveaus binnen de lesmethodes, en hebben verrijkingsstof ter beschikking waarmee ze tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van een deel van de (hoog)begaafde leerlingen. 

Er zijn echter kinderen die binnen dit reguliere aanbod van de school onvoldoende tot ontwikkeling kunnen komen. 

Binnen EPOS zijn de specialisten (hoog)begaafdheid beschikbaar om mee te denken over een passend aanbod voor (hoog)begaafde leerlingen in de basisschool.  

Werkwijze

  • (Team)scholing geven over onderwerpen die samenhangen met (hoog)begaafdheid

  • Meedenken over het beleid rondom (hoog)begaafdheid binnen een school of een netwerk

  • Meedenken over de opzet van een verrijkingsgroep binnen een school of een netwerk

  • Meedenken over het aanbod binnen een verrijkingsgroep

  • Adviseren over een passend aanbod voor een (hoog)begaafde leerling (nadat de orthopedagoog van de school vanuit een consultatie is betrokken)

  • Organiseren van intervisie-bijeenkomsten

  • Deelnemen aan de Expertgroep Hoogbegaafdheid binnen het Samenwerkingsverband Hanzeland

Ondersteuning op leerling- en schoolniveau

De leerlinggebonden consultaties worden door de school aangevraagd via de orthopedagoog van de school.

Consultaties op schoolniveau kan de school rechtstreeks aanvragen bij de specialisten (hoog)begaafdheid. 

Expert blijven

Onze collega's blijven zich continu bijscholen. Op die manier sluiten zij met hun expertise aan bij de vragen die vanuit de scholen komen.

Daarnaast nemen ze deel aan expertplatforms, intervisie of overleggen ze met andere experts.